Kontakt    +45 7025 6425

Kunderne kan logge ind på alle systemer på én gang

AL Finans arbejder med flere websites, og med OpenID Connect fra Signaturgruppen kan finansieringsinstituttets kunder nøjes med ét NemID login, der giver adgang til alle systemer på én gang.

Johan Ploug Aagaard, direktør for Strategi & Forretningsudvikling i AL Finans, glæder sig til, at finansieringsinstituttet får det nye OpenID Connect til at køre i løbet af den kommende måned.

”Det nye system giver os mulighed for, at vores kunder kan logge ind på et eller flere systemer på én gang via vores website og på den måde understøtte en række forskellige brugerflows. På den måde er OpenID Connect særdeles fleksibelt til vores behov,” siger Johan Ploug Aagaard. 

Han anslår, at AL Finans betjener over 20.000 kunder løbende.

Hos Signaturgruppen er udvikler Thomas Nymand ansvarlig for integrationen af OpenID Connect.

Thomas Nymand forklarer, at OpenID Connect er en nyere åben standard for autentifikation, som Signaturgruppen nu tilbyder udover den iframe-baserede model, som TU-Services tilbyder i forvejen. 

”Idet der er tale om en standard-protokol (i modsætning til den protokol, som NemID anvender), er der brug for langt mindre NemID-specifik software, og integrationen af en tjeneste til TU-Services OpenID Connect vil typisk kunne foretages meget enkelt,” siger Thomas Nymand.

Mange fordele

Han ser mange fordele ved anvendelsen af systemet.

”For det første muliggør brugen af OpenID Connect, at vores kunder meget nemt får single-signon (SSO) imellem de tjenester, de tilslutter TU-Services. Det tillader fx, at bruger-interaktioner, der involverer forskellige tjenester, kan forenkles, idet bruger kun skal logge på én gang,” siger Thomas Nymand.

I AL Finans’ tilfælde kan det fx være, at en kunde både skal ind i systemet for at underskrive lånedokumenter digitalt, og efterfølgende uploade andre dokumenter. Her behøver kunden kun at logge ind én gang.

Det bliver også muligt relativt enkelt at bygge portalløsninger, hvor de tjenester, der indbygges i portalen, kræver login. 

”Vi har fx en kunde, der ønskede at tilbyde en kundevendt portal, dels som enkeltstående website, dels indlejret i kundens website. Denne løsning blev implementeret ved hjælp af OpenID Connect,” forklarer Thomas Nymand.

Han fremhæver også, at OpenID Connect afkobler autentifikationsprocessen fra de enkelte tjenester, som ikke behøver tage stilling til, hvordan autentifikationen skal foregå (eksempelvis med NemID Nøglekort, NemID Nøglefil), men skal alene forholde sig til resultatet af autentifikationsprocessen (hvem er logget ind). 

En tredje fordel er, at brugen af en åben standard gør det muligt at anvende standard-software til tilslutning af tjenesterne til TU-Services. Fx er OpenID Connect-understøttelse en del af Microsoft .NET Core rammeværket. 

Kunder med flere systemer

Målgruppen for løsningen er typisk kunder, der har flere systemer som Kunden ønsker integreret i en portal-lignende løsning - eller kunder, som ønsker at understøtte bruger-flows, der involverer mere end ét system, der kræver NemID log-in.

 

  • Er du interesseret i at høre mere om vores løsninger, så kontakt Rasmus Kjærgaard på
  • Mobil: 29 26 29 58
  • Email: rasmus@signaturgruppen.dk

 

DOWNLOAD ARTIKEL SOM PDF

Udfyld dine kontaktoplysninger så vil vi kontakte dig med mere info om produktet.